Can Coll gravel, i tornada interessant per Barberà

Vel. Mitja
m
Desnivell

El gravel també és possible en l’entorn urbà del Vallès Occidental.

Ruta express en gravel buscant passar per llocs segurs i amb menys trànsit

Comencem anant cap a la Llagosta pel Castell de Can Taió i per ca n’Albinyana. Sortim a l’accés sud de la C-17 i el seguim fins el final de tot, on trobem un petit corriol que connecta amb el camí de Can Rocamora i amb Montcada. Continuem pel carril bici de l’Avinguda d’Europa, travessem el Ripoll i la Riera de Sant Cugat, i travessem també la carretera de Cerdanyola, na N-150, per accedir a la zona del parc de Collserola.

La idea és pujar fins el cementiri de Collserola. En aquesta ocasió ho vaig fer per un corriol durillo però ciclable que va pujant pel bosc fins a la carena de la Serra de Llagat. Des d’aquí, baixada cap al cementiri i cap al camí de can Catà. Justament agafem aquest camí de baixada cap a Cerdanyola, per anar a buscar el trencant del camí que ens mena a can Coll.

Passem l’àrea de can Coll, fem un tros de carretera i de seguida toca desviar-se pel camí de can Borrell. En el seu punt més alt (coll de Torrefarrera), just abans d’arribar als antics camps de la masia, ens desviem a la dreta per una pista amb uns rampa curta però pronunciada, que ens porta als peus del turó de Torrefarrera. A continuació emprenem un bon descens per pista força recta (compte amb les desviacions) que ens porta de nou a travessar la riera de Sant Cugat.

Tornar evitant el trànsit

Fa poc vaig descobrir que la carretera de Cerdanyola a Sant Cugat es podia passar per sota, justament per on transita aquesta ruta. Es tracta d’un camí 100% ciclable que transita per la part no edificada per darrera del sincrotró Alba, ja veurem quan dura tot plegat. En tot cas, seguim cap a l’entorn de Sant Marçal, i agafem l’Avinguda de la Ciència per accedir a la UAB.

En aquesta ocasió simplement anem seguint el carril bici per rodejar la Universitat per l’Est i pel Nord, fins i tot per darrera dels bombers. Després ja trobem el camí que ens porta fins a la zona de l’Ikea. Important en aquest punt, no cal complicar-se: pujar al pont que travessa el riu Sec, i seguir pel carril bici PER LA DRETA del carrer del Pla del Fonollar fins la rotonda d’entrada a Badia. A partir d’aquesta rotonda, es poden fer uns 200 m. per carretera fins arribar al pas de vianants i ciclistes que hi per creuar la línia de ferrocarril R2 per sota. Jo aquest tram el vaig fer per un camí, però la veritat és que no estava massa bé.

Però a partir d’aquí si que comença un tros prou interessant, i és que hi ha un carril bici que va pel parc central del Vallès i que travessa Barberà de Est a Oest pràcticament sense semàfors, sense cotxes i sense entrebancs. Només hi ha el semàfor per travessar la N-150, i en un moment estàs a la Romànica.

Un cop allà, el més assenyat ja és fer la baixada del tanatori, recordem que la carretera de Can Llobateres està tancada al trànsit. Justament és el que vaig fer: carretera fins a la font de Can Llobateres, i després tornada pel polígon de Santiga fins a Santa Perpètua. S’ha de tenir en compte que vaig fer aquesta ruta en un dia festiu, si no potser hagués tornat pel camí del riu Ripoll i per l’Ecoparc.

En definitiva, una molt bona ruta on es minimitzen les pèrdues de ritme degudes a les interferències amb els cotxes i amb el trànsit en general.

Punts de Pas

La Llagosta – Montcada – Cementiri de Collserola – Can Coll – Torrefarrera – Sincrotró Alba – Columnes UAB – Bombers – Badia del Vallès – Barberà – Can Llobateres – Santa Perpètua.