Pirinexus 2024

Ruta de tres etapes pel Pirineu més Oriental, amb nits a Vic i a Molló.

Les etapes molt assequibles, pensades per a que tothom les pugui completar.

Els temps en moviment i la velocitat mitja són totalment inventats (són els tracks planificats) menys en el cas del track de Santa Perpètua a Vic, que son dades reals.

1 – Mapa i info de les etapes

Passa el ratolí sobre una ruta o tria’n una de la llista.

Per actualitzar el perfil I LES SEVES DADES, clica sobre una de les rutes perquè es “desseleccioni” (deixa de ser de color groc) i clica sobre la ruta sobre la qual vols veure el perfil i les dades.
km

Terreny asfaltat58 %58 %
Terreny no asfaltat42 %42 %
QualificacióFàcil

Ruta arxi-coneguda, que sense fer cap port destacable acumula aproximadament 1000 metres de desnivell.

Es puja pel golf de Caldes fins la casa del Prat de Baix, i per la C-59 fins a Sant Feliu. Després, Sant Miquel del Fai, Petit Tourmalet i cap a Centelles.

I des de Centelles fins a Tona, pel cami ral, més entrentingut que pel lateral de la C17, tot i que una mica més costerut.

Des de Tona ja si, lateral de C-17 fina a l’Esclat, Malla i Vic.

Distància93 km93 km
Desnivell 1739 m1540 m
Terreny asfaltat58 %58 %
Terreny no asfaltat42 %42 %
QualificacióFàcil

No presenta gaire dificultats. Ruta molt tranquil·la fins el moment en que s’ha d’evitar la C-17. Per fer-ho, es puja fins a Alpens bastant bé, i a continuació continua la pujada per un camí ample, però no gaire bo (tracktype 3-4 segons la classificació d’openstreetmap.org) i es baixa per una pista bastant bona fins la carretera de les Llosses.

A partir d’aquí, travessar Ripoll i via del Ter fins a Camprodon.

Queden els 5 km finals fins a Molló, que és pujar una mica menys de la meitat del Coll d’Ares. No està malament.

Distància121 km121 km
Desnivell 987 m830 m
Terreny asfaltat29 %37 %
Terreny no asfaltat71 %63 %
QualificacióDifícil

El mateix recorregut de la via verda fins a Anglès, a partir d’aquí es tracta d’una opció per anar a buscar el tren directament a Maçanet/Massanes, i no haver de fer transbordament. Hi ha 20 km de més que si es va a Girona, i uns 150 metres més de desnivell. Tampoc és tant.

Des d’Anglès fins a Sils es tracta de trams molt, molt graveleros, amb un corriol ESPECTACULAR que va seguint la llera del riu Onyar fins a Vilobí. També molt destacable els camins que creuen la zona dels estanys de Sils.

Els tres quilòmetres finals fins arribar a l’estació de Massanes els vam fer per camí, però és una zona molt inundable i el camí estava en força mal estat, tot i la sequera. Més recomanable desviar-se a la dreta al Pont del Diable i anar a buscar la carretera de les Mallorquines per accedir amb més comoditat a l’estació de Massanes.

2 – Allotjament

Nit 1 – Seminari de Vic

Va resultar ser una opció boníssima per passar una nit a Vic, en habitacions àmplies, una per a 3 persones i una per a 4 persones. Van resultar ser habitacions molt noves, a un preu contingut, amb llits còmodes, amb uns banys molt ben equipats, i molt a prop del centre de Vic. Cap problema per guardar les bicis amb seguretat, de fet hi vam poder deixar les bicis, els cascs, i la part de l’equipatge que no havíem de fer servir.

Nit 2 – Hotel el Calitxó

Un hotel i una estada excel·lents. És un hotel típicament de muntanya, les habitacions molt àmplies, i la dutxa realment increïble!!.

També disposen d’espai per guardar les bicis amb seguretat. L’allotjament pot ser en habitacions o en apartaments, encara està per concretar.

La idea és de sopar i esmorzar en el propi hotel, tenen un bon restaurant de muntanya.

3 – Desplaçaments en tren

R3 a Mollet-Santa Rosa. Hi ha tren a les 6:35 i a les 7. La durada del trajecte és de 55 minuts (si va tot bé).

La millor opció però, és pujar fins a Vic en bici.

La millor opció,

S’escurcen considerablement els temps d’espera.

Agafar directament el tren de la R2 que et deixa a Granollers. Després hi ha molt bona combinació per agafar un altre tren que et deixa a Mollet o a la Llagosta.

De Girona a Granollers

Opció descartada.

Línia R11 de Figueres fins a Maçanet/Massanes. I també s’ha de fer transbordament a un tren la R2 Nord per arribar a Granollers.

De Figueres a Granollers

R11 de Figueres fins a Maçanet/Massanes. En aquesta estació s’ha de fer transbordament a un tren la R2 Nord per arribar a Granollers.

4 – Rutes descartades

E2 – Molló-Girona

Distància137 km137 km
Desnivell 1723 m1510 m
Terreny asfaltat49 %45 %
Terreny no asfaltat51 %55 %
QualificacióDifícil

Si fa no fa com l’etapa de Molló a Figueres, però bastant més llarga. En aquest cas si que hi ha més trams asfaltats i el perfil resulta ser una mica més suau, a l’igual que el nivell d’exigència tècnica.

E2 – Molló-Girona v2

Distància100 km100 km
Desnivell 756 m700 m
Terreny asfaltat31 %24 %
Terreny no asfaltat69 %76 %
QualificacióDifícil

La ruta més assequible de totes. La màxima dificultat rau en anar des de Sant Pau de Segúries fins a Olot, per una via inèdita tot i que suficientment contrastada per multitud de rutes ciclistes que hi han passat: rutes de gravel, de bikepacking, grans travesses cicloturistes, de tot.

La resta, doncs la via verda d’Olot a Girona, crec que és prou coneguda.

E2 – Molló-Figueres

Distància101 km101 km
Desnivell 1273 m1150 m
Terreny asfaltat42 %42 %
Terreny no asfaltat58 %58 %
QualificacióDifícil

Etapa més complicada que la del dia abans, tot i que el desnivell és molt menor. La dificultat ve donada perquè el percentatge de trams no asfaltats és més gran, pel caràcter puja/baixa de bona part de l’etapa. A més, hi ha trams molt desconeguts, tot i que la ruta s’ha traçat verificant que tot el recorregut és ciclable en bici de gravel, en trajectes de bikepacking i fins i tot en grans travesses.

S’allarga una mica per l’Empordà per arribar a Figueres amb 100 km fets.